אני אוהב את הביטוי 'פואטיקה של ההיעדר':  איך ה"אין" חשוב לא פחות מה"יש," לעתים יותר, לעתים הוא בולע את היש, כפי שקורה במקרים של אבל,  או של גלות, או של אהבה נכזבת, או סתם גיל מבוגר מספיק.
אבל יותר מזה-האין חי לצד היש-הוא נוכח.

 

"אֲנִי הָאוֹרֵחַ בְּבֵיתִי וְהַמְּאָרֵחַ. הִבַּטְתִּי אֶל מִכְלוֹל הָרִיק וְלֹא רָאִיתִי זֵכֶר לְעַצְמִי, אוּלַי... אוּלַי לֹא הָיִיתִי כָּאן."" (מחמוד דרוויש)

פיסול  סדנה
Johnson Tsang
פיסול עיצוב כסא

 

 

 אנחנו חיים בעולם של רוחות רפאים וערים נעלמות מן העין,  בכל המובנים.

 הכלכלה המציאותית והנפשית שלנו בנויה על מה שאין לנו, לא פחות על מה שיש לנו,כשמתחילים לראות את האין, קשה להפסיק להבחין בו. ראו באיזו קדושה מתייחסת החברה הישראלית להחזרת החללים, לא ננוח ולא נרגע עד שהחור,הריק, האין-יוחזר.

כדרך להבעה באמנות , האין, הריק , החוסר, הפער,  הם גם כלי וגם מטרה, 
הדרך שבה המילים או משיחות הצבע ,  מתקבצות כדי ליצור את השתיקה שלאחריהן. הדרך שבה הן מצביעות על מה שאי אפשר להגיד,  שתיקה שלרוב  היא רחבה ועמוקה יותר ממה שמסמן אותה.


"שותקים נאהב כי לי ולך 
די בלי מילים שהן לאלה, 
אשר אינם יודעים לומר אחרת 
כמה יפה פורח הלילך."

את כל התפתחות האמנות הפלסטית ניתן לראות דרך מושג האין שתופס מקום מרכזי יותר ויותר לצד היש, -הציור המופשט, ,היעדרות המסומן ,הדה-קונסטרוקציה, אמנות התהליך הוידאו ארט ועוד.
רותקו שאני אוהב כל כך -ניסה לדבר על זה בצורה ישירה
"שתיקה היא כל כך מדויקת"


 

מכאל גרוס- "המטרה היא להעביר ביצירה תחושה אנושית מסוימת. המינימליזם אינו מטרה אלא התחלה. אמצעי להגיע לשיא של תמצות",

ציור  לימוד

 החומר בפסל- חשוב  פחות  מהחור או החלל שהוא מגדיר. האברים החסרים קיימים לא פחות מאלו שפוסלו, כאבי הפנטום מכאיבים יותר מהפצע שלכאורה ממשי יותר.

הדרך שבה כניסה לפרטים, חידוד של פרטים במקום אחד -

צועק את העדרם במקום אחר.

"החיים אינם נמדדים במספר הפעמים שנשמת אלא במספר הפעמים שנעתקה נשימתך" 

בפיסול קיים המושג  הטכני, שלכאורה נראה דל ומוגבל  - "חלל נגטיבי" -

 אבל הוא בדרכו הופך את החומר לדימוי.

פיסול חוג
פיסול חוג
 

 

אלפרד ביון דיבר על סוגים של "לא דבר" , על מין חלל ריק שהאדם שלל, או לא מילא או נסוג ממנו-  אבל בדרך כלשהיא שייך לו-  ושיש לו השפעה על התנהגותו ותחושותיו -לא פחות מהחלל שאותו הוא ממלא.

האין יכול להיות מצויר במונחים של זמן. מרחב , או חלל, או במונחים מורכבים יותר .
"במונחים של היגיון פשוט, ניתן להבין את המיקום שהאובייקט אינו תופס כמקום שבו היה האובייקט או שיהיה, העדרו של האובייקט מורגש כנגד נוכחתו בעבר או בעתיד. עולם זה של היגיון פשוט הוא זה שבו נלכד אדם על ידיי געגוע... מה שחסר מיוחס לאובייקט החסר והאדם מאמין כי נוכחותו של האובייקט תעשה את כל ההבדל ."
מבחינת ביון המיקום שהאובייקט תפס כולל את ההיגיון הפשוט אך מרחיק מעבר לו. הקשר שבן האובייקט לבן המיקום שאינו תופס -דומה למבנה של מטפורה .
אין נוכחות  שיכולה למלא את המיקום שהאובייקט אינו תופס לא יותר משמשמעות מילולית עשויה לענות על דרישות המטפורה.

 מטפורה יוצרת מציאויות חדשות על ידי צירוף מונחים שיש בניהם הבדל, אם המונחים היו זהים לא היה מתרחש שום דבר יצירתי באינטראקציה ביניהם.

העובדה שאי אפשר למלא את ה"אין" במה  שיש  היא מכריעה.
"אחת ההשלכות של ניסוחו של ביון היא שהבלתי ידוע הוא חלק תמידי של החוויה. כל הדברים שהינם בעולם אינם יכולים למלא את ה-שאינו דבר. הנקודה והקו לעולם יתנגדו למשמעות ולחוסר משמעות...לא ניתן לצמצם אותם לכדי משמעות, לא ניתן להפוך אותם לבעלי משמעות לחלוטין. "

חוג ציור ראשון לציון
 


ויניקוט סבר, שהשתיקות הלא מילוליות בטיפול אנליטי עשויות להיות פוריות

 לא פחות מן החילופים המילוליים.

"אצל האמן מכל תחום שהוא ניתן לגלות דילמה פנימית הנובעת מקיום בצוותא
של שתי מגמות, הצורך העז לתקשר והצורך העז עוד יותר לא להתגלות."

ציור רחובות
אנה מוריס
 

 


"...את בטח זוכרת את הפלא הזה כשילד מתחיל לתת שמות לדברים. 

 ובכל זאת בכל פעם שהוא למד  מילה חדשה, מילה שהיא גם קצת "שלהם",

 של כולם, אפילו המלה הראשונה שלו, מלה יפה כמו "אור", הלב שלי

 גם נחמץ קצת, באפס קצהו, כי חשבתי - מי יודע מה הוא מאבד ברגע זה,

וכמה אינסוף סוגים של זוהר הוא הרגיש וראה וטעם והריח, לפני שדחס
 את כולם לתוך התיבה הקטנה "אור", עם הריש

 הזאת בקצה, כמו מתג כיבוי.

 את מבינה?"  (גרוסמן, "שתהיי לי הסכין")
אנחנו נעשים מודעים לריקנות כשאנו מנסים למלא אותה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

©כל הזכויות שמורות - הסדנא לימודי אומנות ציור פיסול צילום עיצוב
לימודי אומנות | פיסול | ציור | צילום | עיצוב | אומנות שימושית | ימי כיף וגיבוש | עיצוב הבית