על האמנות של אי הידיעה ועל אי הידיעה של האמנות

 

כשאני חושב על תהליך יצירתי, אני חושב על משהו חדש. איך עושים "חדש"? איך מפתיעים את עצמנו?

איך מגיעים למקום שאינו שיכפול של העבר?

כבר שנים רבות מלווים אותי שני דימויים בהקשר הזה, שניהם קשורים בשייט. האחד הוא חתירה למטרה, חתירה בסירת משוטים. זה ביטוי של כוח, של מיומנות, של דבקות במטרה, של ריכוז, של אגו. זו יכולת שאיש לא יכול לוותר עליה, לא במסגרת אמנות ולא בחיים. יכולת זו היא גם מיומנות ליניארית, מיומנות לטווחים קצרים, מיומנות שחלק ממנה הוא צמצום, מיומנות של התמחות, יש חשוב ולא חשוב, את הלא חשוב משמיטים שוב ושוב, כדי להתרכז בחשוב.

 

 

הדימוי השני הוא סירת המפרש, גם כאן יש מיומנות מורכבת, אבל גם מיומנות של ויתור על שליטה.של התמסרות , כדי לגלות את אמריקה צריך סירת מפרש.

צריך להסתכן בללכת לאיבוד, כדי להיות קולומבוס. יש כאן סיכון עצום, אבל יש גם סיכוי  ל"חדש". זו מיומנות של טווחים ארוכים, של דיאלוג עם החוץ ועם הפנים ולא מונולוג. זו מיומנות של צניעות,

במובן מסוים "אי הידיעה" היא אותו מפרש, לא פשוט לא לדעת, לא פשוט לחכות לרוח... אבל נדמה לי שבעיני זו המהות של האמנות ושל הוראת האמנות.

 
  פיסול  
  Tim Hawkinson , ספינת מוביוס  
  ציור  
     
 

דונלד ברתלמי במאמרו "על האמנות של אי הידיעה ועל אי הידיעה של האמנות" עוסק בהגדרת האמן כ"לא יודע מקצועי": כתיבה היא תהליך של התמודדות עם חוסר ידיעה והאמן כופה את ה"מה והאיך", 

 

 
     
     
  פיסול במלח  
     
 

 אמנים מדווחים על חרדה בתחילת עבודה, חרדה הקשורה לאי הוודאות. "אין לי דבר לצייר ואין דבר לצייר איתו", אומר בקט מפי בראם ואן ואלד. 

"אמנות אינה קשה מפני שהיא רוצה להיות קשה, אלא מפני שהיא רוצה להיות אמנות",

אומר ברתלמי בהמשך.

 
     
  חוג ציור  
  פרנציסקו גויה-מכשפות באוויר  
     
     
     
  "לכתוב הוא לגלות מה אני יודעת", פלנרי אוקונור  
 

פיסול לימוד

 
 

Luciana Rondolini

 
   
  "אני לא רואה את העולם כלל, אני ממציא אותו", פרנץ קפקא  
     
  ציור לימוד  
  Dino Valls  
 

אנשים יצירתיים נוקשים על הדממה עד שהיא עונה במוזיקה, הם רודפים את חוסר המשמעות עד שיש בו משמעות".

רולו מיי. האומץ להיות יצירתי, נורטון, 1975.

 
  חוגים לילדים ברחובות  
     
  פיסול חוג  
  Jun Kitagawa  
 

אנו מנסים לראות בחשיכה", אומרת אני דילרד במסה הנפלאה שלה על כתיבה.

"אנו משליכים את השאלות שלנו והן נתפסות בעצים".

 
     
     
     
  ציור  
  רמברנט ,דיוקן עצמי, 1659  
     
 

הפסיכואנליטיקאי ביון ראה במטפל הפסיכואנליטי אמן. מטפל  צריך לדעת איזה סוג של אמן הוא ואם אינו יכול להיות אמן עליו לחפש לעצמו מקצוע אחר.

ביון הטביע את הביטוי "ללא זיכרון, ללא תשוקה", על המצב בו צריך להיות המטפל בטיפול: קל יותר "לשכוח" מה שאתה יודע ולשכוח מה שאתה רוצה, להיפטר מתשוקותיך, ציפיותיך וזכרונותיך, כך תהיה לך היזדמנות לשמוע את הצלילים החלשים מאוד האלה שקבורים בצפיפות הרועשת הזאת", (Bion, 2005)

"

 

 

 
     
     
     
     
     
  פיסול בנייר
  Micaela Vivero  
     
     
     
  פיסול בחימר  
  Erna Aaltonen   
  תומס אוגדן אחד מפרשניו וממשיכי דרכו של ווינקוט כותב: "התחלתי להבין קשיים פסיכולוגיים מסוימים כפחד לא מודע מפני אי הידיעה".  
  ציור לימוד  
  Francis Newton Souza, הודו , 1959 , צליבה.  
  לאקאן עוסק במרכיב שונה של הקושי שלנו לשאת את אי הידיעה דרך השפה כמקדמת אשליה של ידיעת הרגש, אנו עוסקים בסוג של הונאה עצמית, אנו מכנים בשמות שגויים את החוויה שלנו ונעשים מנוכרים לה.  
  פיסול בחוט  
  Chiharu Shiota  
  עבור לאקאן ה"פער" הוא העיקר, הפער בידיעה. מבחינתו היושרה הנותנת כבוד לפער הבסיסי שבתוך המודעות החיה היא המרכז היצירתי שלנו. אי אפשר לגשר על הפער, לא צריך לגשר על הפער, צריך להשתמש בו.   
  חוג אמנות לנוער  
  Maurizio Nannucci   
  ל. ב. סטרן במאמרו "חוויה לא מנוסחת: מכאוס מוכר לאי סדר יצירתי", מנסה להמשיג את התהליך היצירתי. הוא מסכם אותו במילים: "עלינו לעבוד גם לקראת קבלתה של האי ודאות, המהווה לעיתים את הדבר היחיד שאפשר לדעת על תוכנו של הלא מנוסח".  
  פיסול  
 

Kohei Nawa.

 
  הגל: "הידוע רק משום שהוא הידוע, הוא הבלתי ידוע". קבלה של המוכר ללא עוררין משמרת אותו כלא נראה.  
     
     
     
     

 

©כל הזכויות שמורות - הסדנא לימודי אומנות ציור פיסול צילום עיצוב
לימודי אומנות | פיסול | ציור | צילום | עיצוב | אומנות שימושית | ימי כיף וגיבוש | עיצוב הבית