פיסול
פיסול ראשון לציון

חוגי אמנות - ציור ופיסול רחובות 

ציור ופיסול -שוהם ( רות-0522760772-)

 

 דברו איתי -זיו (יולי)אייל

052-3714497 8-9452277 

(קבוצה חדשה נפתחה ביום ו'  בבוקר ברחובות.)

לקבלת עדכונים (טכניקות,עבודות אומנות חדשניות,אומנים שלא הכרתם,חומרים,תערוכות-עיצוב,וכ')

פיסבוק

מנוי על מכתב עידכון

 

מהי  הסדנא?

הסדנא היא מקום לימוד לאמנות, פיסול , ציור עיצוב, במגוון טכניקות וחומרים שאין במקומות אחרים, ההצטרפות יכולה להיעשות על בסיס חודשי או שנתי, הדרך שלנו ייחודית בכך שהיא מציעה מקצועיות וטכניקות מורכבות ברמה מקצועית שאי אפשר למצוא במקום אחר. ומצד שני עידוד של ראיה רב תחומית,של אמנות,אפשרות ללמוד כמה תחומים  לעבור בן טכניקות וחומרים ולעשות את זה כחלק מתהליך התפתחות אורגני של חיפוש אישי.

מי התלמידים? למי זה פונה?

לכאלו שחסרי ניסיון בפיסול אבל רוצים לנסות, לאנשים שרוצים ללמוד בצורה מעמיקה אמנות בדרך של התנסות, אבל לא מעוניינים במסלולים הקיימים לתואר-או לתלמידי בתי ספר גבוהים לאמנות במקביל או לאחר לימודיהם שרוצים להעמיק בדרך אחרת  של לימוד.

מה ההבדל בצורת הלימוד בן הסדנא לבתי ספר גבוהים לאמנות?

בבתי ספר הגבוהים לאמנות הדגש הוא על תחרותיות ותוצאה- בדרך הלימוד יש שימוש נרחב בביקורת.

   הסדנא  שמה במרכז תהליך של תקשורת, בן המורה לתלמיד,(הקבוצות קטנות)- זה תהליך של התאמה הדדית, של הקשבה הדדית והשפעה ההדדית, טכניקות וידע אמנותי  ככלי לביטוי ולא כמטרה.(בקיצור אל תבואו ללמוד טכניקה, או רק טכניקה למרות שאנחנו היחידים שמציעים את הטכניקות הללו)

איפה אנחנו ממוקמים?  במושב שנמצא במרכז רחובות,( גבתון-(רחוב העמדות 1)

 

 

                               פיסול         
 

 

אני מרותק מצדדים טכניים בפיסול (כן, אני יכול לחוש התרוממות רוח בחנות לכלי עבודה או בסוכנות לחומרי יציקה . הידיים שלי מגרדות, 'אני חייב לקנות את המשור הזה',לבדוק את הדבק ההוא, קטלוגים של חומרים- אני קורא כמו ספרות יפה).

אבל אני מרגיש שהעמדה של הצד הטכני במרכז- חוטאת לעניין. ומהו העניין? 

התהליך היצירתי עצמו, הפלא שמתרחש(איפה?בראש? בידיים -על גבי השולחן ממול?) כשנכנסים לעשיה, כשגוש חימר, או קלקר,או עץ-מתחיל לרכוש חיים משל עצמו, אישיות,

כשאתה מפנה ממנו את המבט וחוזר ומסתכל כדי לגלות שהוא משרה עליך קסם. כשאתה מאבד את המציאות החיצונית מאבד אפילו את עצמך הרגיל ולכמה שעות נמצא במקום אחר.

הצורך לדבר, להביע את עצמך, לעשות, לשנות, להגדיר זהות (האם זה מקרי שאלוהים לא משחק בקוביות, לא מצייר - אלא מפסל?)

 
 
 
פיסול
(בעד שילוב של חומרים שונים וטכניקות שונות בפיסול)

האנושיות עצמה הוגדרה בצורה ישירה ע"י הפיסול בחומר.  על פי היהדות, אלוהים צר את האדם. (ומיד מתמלא תיסכול-ומתאבל   על מה שעשה)

יש לפיסול את הכח  לגעת בעומק ריגשי וסמלי יוצא דופן, אולי כי מבין כל האומנויות הפלסטיות - זוהי הגופנית והחושנית ביותר. 

פיסול ראשון לציון

ובכל זאת אני חוזר קצת לצד הטכני: כשאתה מגלה חומר חדש או טכניקה

חדשה, הם מיד מוצאים איזה שקע ב ד.נ.א. של הדימויים המבקשים לבקוע -

להתחבר אליו. לעיתים בצורה ישירה ולעיתים מכיוון שהנושאים הטכניים האלה מחייבים אותך להתמודד בדרך חדשה עם הדפוסים הישנים שלך).

פיסול ראשון לציון

(פיסול בחימר ופיסול קרמי, פיסול באפוקסי, פיסול נייר, פיסול בשילוב חימר וחומרים שונים, פיסול בפיפר קלי (paper clay), פיסול בבטון,  פיסול ביציקות חול, פיסול ברשת ברזל ,  פיסול בגבס, פיסול בעץ, גילוף בעץ, פיסול בחימר,  פיסול באיטונג, פיסול בחימר פולמרי, פיסול בעיסת נייר, פיסול בפוליסטרן מוקצף (קל קר) ,  פיסול בברונזה קרה (יציקות),  פיסול באבקת שיש, יציקות, פיסול בפוליאסטר, צורן, צבע בפיסול, ציור ופיסול, תבליט, טכניקות פיסוליות בציור, פיסול ענק בטכניקות ישירות,פיסול בפיברגלס, פיסול בבטון  בצורה ישירה, פיסול סביבתי , פיסול רהיטים,

פיסול ראשון לציון

זהו רק מבחר קטן מהנושאים והטכניקות בהם ניתן לגעת ב"סדנא" בתחום הפיסול. אנו רואים כאמור בטכניקה לא מטרה בפני עצמה אלא כלי המשרת את הפסל, מה אתה רוצה לעשות?  התפקיד שלנו הוא לספק לך את כלים ,שיטה,גרוי,מסלולים), נשתדל להציע דרכים שיענו בצורות שונות על מה שפסל מחפש בפסל. כמובן ננסה להראות את הפיסול שלך בהקשר של עולם האמנות העכשווי.

 
 
 
 
 
 
 
לימוד פיסול

פיסול -יציקה בבטון עם פיגמנט [איילת שקד, חוג פיסול רחובות]

יציקת פוליאסטר

ב"דינמיקה של היצירה" מדבר אנתוני סטור על התהליך היצירתי.  אחד העקרונות בהם

 הוא מטפל זו היכולת לדחות את "הפתרון" של התהליך הזה: להתלבט, לאפשר לרעיונות

ול"הפרעות" חיצוניות לחדור, לפתוח מחדש קווים ושאלות.

גם לזמן יש תפקיד: הוא לא פעם מאפשר פרספקטיבה חדשה ולהתנתק מהתקבעות.

לכן, גם אני מאמין שצריך לעבוד במקביל על יותר מעבודה אחת, ולדלג בן תחומים

 שונים.  צילום, למשל, ישנה את הגישה שלך לפיסול. (עוד מחקר בנושא הסחות דעת ויצרתיות)

הסתכלו למטה על הסוסים העשויים חלקי עצים ותראו את הקשר לפסיפס ולקולאג'.

זה לא מקרי שפסלים גדולים רבים עסקו גם בציור.

והנה קישור למאמר נפלא של חניף קורישי על היצירתיות שבהפרעת קשב

(לא שאני עושה רומנטיזציה להפרעת קשב-אלא מנסה לתת משקל נגד

לתפיסה הלינארית של לימוד)

 

פיסול ותכשיטנות

בשנים האחרונות, מחלקות עיצוב התכשיטים הן מחלקות לאומנות פלסטית במלוא מובן המילה.

 פיסול בחומרים לא מקובלים, מחשבות על עצם מושג ה"קישוטיות"  ועבודות שגורמות

ללב להאיץ.

ניקי ברגמן(Nikky Bergman) (ברוקלין). פיסול טבעת-פלסטיק וכסף

פיסול ותכשיטים
פיסול ביציקת אבקת שיש [יעל נורדנברג, חוג פיסול רחובות]

אלבר קאמי דן בספרות ובפילוסופיה שלו בהחלפת תפיסה של איזון והרמוניה

בתפיסה של מתח.  פעמים רבות אני דוחף   לשם,זה עניין של טעם אישי,

אבל גם של תפיסה של שינוי תרבותי-שם נמצאת היום האמנות

 קיצוניות בן צבעים בהירים וכהים,

 חיפוש של תנועה שתמתח ותקצין את ההבעה,  הקצנה של הניגודים.

עם זאת,  האמנות המודרנית לעיתים דוגלת בהיפך: השטחה לכאורה

של הדרמה;  ביטול העומק; הפיכה של ההיראכיה בן החשוב לסתמי. 

 הזוועה הופכת לשיגרה, והשיגרה הופכת לזוועה

"אין דבר יותר מצחיק מאומללות, אני מסכימה איתך" ('סוף משחק' -בקט).

 

 הסתכלו גם בעמוד הראשי 

יפסול בבטון ופוליאסטר

 אן וובנר  פיסול בנייר-

לוקחת חומר יום יומי כקרטון ויוצרת ממנו אוביקטים מדהימים(בגובה של כמעט 3 מ'),"אפשרויות בלתי מוגבלות" -ככה היא קראה לאחת התערוכות שלה

=יסול בנייר וקרטון
 פיסול בנייר וקרטון

פיסול ברשת ברזל ובטון(חוג ציור רחובות)

פיסול בבטוןפיסול בבטוןפיסול בבטון

.פיסול ועיצוב (רות אייל שוהם)

"לפסלים יש שדה מגנטי משל עצמם ,יש להם יכולת לחלק את החלל ,גם ללא קירות .אני לא פעם מעצבת פינת ישיבה מסביב לפסל,או מתחת לציור,הוא מסוגל להשפיע על האנרגיה של המקום -על האינטימיות,על ההרמוניה וגם על הדינמיות והתנועה.זו עוד נוכחות שיושבת שם איתך והיא יכולה להיות דומננטית או מרגיעה,תוקפנית או משכינת שלום."(רות אייל חוג פיסול וציור שוהם)

פיסול ועיצוב
פיסול תאורה

האהילים האלה נוצרו ע"י אחד מאבות הפיסול המודרני -

 נוגושי(Noguchi) שלא הכיר בגבול שבין עיצוב לפיסול

ועסק בשניהם.

פיסול  בנייר

על תפקיד ההכלה: לפעמים נדמה לי שתשעים אחוז מהעבודה של

 מורה - זו היכולת לראות את הפסל,את הציור, מנקודת מבטו של

התלמיד.  לתת לו חלל בתוך הבטן  לעבוד בו -חלל לא ביקורתי 

 שמאפשר התקדמות,אבל מאפשר גם אמון (אמון שצריך לזכות

בו)וכנות. 

לכן סוג מסוים של ביקורת הכרחי (כשאתה מזייף, כשאתה עייף -

אני יכול לשמוע את זה).   גם כשיש ביקורת היא צריכה לבוא מתוך

החלל הזה - מתוך התקשורת בינינו בתוך החלל הזה.  אני שומע

 מה אתה מנסה לעשות.  אני מבין למה אתה עושה את זה ככה,

 אבל לפעמים זה לא מגיע אלי. 

 בסופו של דבר הבחירה באומנות קשורה לצורך בביטוי עצמי

- אם אתה לא מדבר ואני לא שומע -

 בשביל מה באנו לכאן??

על היכולת לתת מקום יצירתי גם לכישלון... על התקדמות לא לינארית..

. על היכולת להכיל סתירות פנימיות...

 

 

 פיסול ורישום במרחב

עוד אחד מהאבות המייסדים של הפיסול המודרני קלדר (Calder) שידוע יותר

 במוביילים שלו ('מרצדות' - אומרים בעברית. איזו מילה יפיהפיה...)

אומנות,פיסול, ציור כרוכים במשחק. קלדר, פיקאסו, מירו, שיחקו ללא הרף. 

עולם האומנות שלהם הוא מגרש משחקים.

  אבל אני מאמין שכל יוצר משחק - יש כאלה שפשוט מעדיפים משחקים יותר רציניים

 

פיסול בחוט ברזל

 פיסול קרמי [פיטה זקון, חוג פיסול באר-שבע]

סדרה של פרחי סחלב מחומר

פיסול בחימרפיסול בחימר
פיסול בחימר
בועז ועדיה עובד באבן ציפחה המונחת בשכבות לגובה. יליד 51 למד באבני אצל שטרנשוס(הקומה השניה ברחוב אילת יפו), ב1975 עבר לניו יורק (רחוב מרסר 48 -בסוהו).זה שינה לו את הקריירה-

המקום הנכון והזמן הנכון(גלרית  הנדרד אייקרס,גלריית או קי הריס). הוא מופיע באוספים חשובים בכל רחבי העולם.עבודות האבן שלו כולן בתבנית אחת-אנשים-געגועים .כאן סרטון על תהליך העבודה על "דוד"( חוג פיסול חולון.חוג פיסול מודיעין)

פיסול בחימר

סדרה של עדנה

פיסול בחימר
פיסול בחימר
 

פיסול בחומר [נעמי רינת, חוג פיסול רחובות]

אני אוהב את הביטוי 'פואטיקה של ההיעדר':  איך האין חשוב יותר מהיש; 

 הדרך שבה המילים מתקבצות כדי ליצור את השתיקה שלאחריהן.

 

הצורה שבה החומר בפסל סביב - חשוב פחות מהחור או החלל שהוא מגדיר.

הדרך שבה כניסה לפרטים, חידוד של פרטים במקום אחד -

צועק את העדרם במקום אחר.

"החיים אינם נמדדים במספר הפעמים שנשמת אלא במספר הפעמים שנעתקה נשימתך" 

(אה! השפה! לעולם אני מאמין שצריך להכיר את השפה המקצועית

של מדיום - אבל לצאת ממנה. לדבר ב'ספרותית' על פיסול; 

 לדבר ב'צילומית' על ציור - שליטה בשפות זרות משנה את התודעה, 

כמו שגם, ובדרך אחרת, גם לגוף, למגע, לחוויות לא מילוליות

 יש יכולת כזו.

בפיסול קיים המושג  הטכני, שלכאורה נראה דל ומוגבל  - "חלל נגטיבי" -

 אבל גם הוא בדרכו מעורר מחשבה.

ויניקוט סבור, שהשתיקות הלא מילוליות בטיפול אנליטי עשויות להיות פוריות

 לא פחות מן החילופין המילוליים.

"אצל האמן מכל תחום שהוא ניתן לגלות דילמה פנימית הנובעת מקיום בצוותא

של שתי מגמות, הצורך העז לתקשר והצורך העז עוד יותר לא להתגלות."

"...את בטח זוכרת את הפלא הזה כשילד מתחיל לתת שמות לדברים. 

 ובכל זאת בכל פעם שהוא למד מילה חדשה, מילה שהיא גם קצת "שלהם",

 של כולם, אפילו המלה הראשונה שלו, מלה יפה כמו "אור", הלב שלי

 גם נחמץ קצת, באפס קצהו, כי חשבתי - מי יודע מה הוא מאבד ברגע זה,

וכמה אינסוף סוגים של זוהר הוא הרגיש וראה וטעם והריח, לפני שדחס

 את כולם לתוך התיבה הקטנה "אור", עם הריש

 הזאת בקצה, כמו מתג כיבוי.

 את מבינה?"  (גרוסמן, "שתהיי לי הסכין")

 

שינוי בהרכב הטכני של החומר הפיסולי,מאפשר להגיע לפרטים עדינים

ומורכבים,(כף היד והאצבעות )

פיסול רחובת
 פיסול רחובות

 

פיסול בבטון

שלוש עבודות בבטון,המדגימות טכניקות שונות,עבודות על בסיס פליסטרן מוקצף המאפשרות זרימה חלקה ותנועה. (איילת שקד ,רונית מרקו).למטה מבני קונכיות מרשת ברזל ועליה בטון-חני הוכמן(חוג פיסול גבעתיים)

פיסול בבטוןפיסול בטון

 

 

 

 

פיסול ברשת ובטון
 

פיסול בעצים אסופים

כל מילה מיותרת: היטר ג'יני.

לעתים הפסלים הטובים ביותר נוצרים מחיבור של חלקים, מאיסוף ומבחירה

פיסול בעץ

לפעמים באמנות אולי גם במקומות אחרים, צריך לשכוח מאיפה באת ולאן אתה הולך. צריך להסתכל איפה אתה נמצא, להסיט את נקודת האיזון מהתכנון וההוצאה לפועל המדויקת של הכוונה המקורית, אל היכולת לראות מה יצא.

להסתכל בעיניים רעננות על איפה הפסל נמצא כרגע ולהבין מהן אפשרויות שגלומות בו, גם בניגוד לכוונה המקורית.

נדמה לי שזה קליי שאמר, שאם אתה מעקר את המיקריות מתוך האומנות - הוצאת מתוכה את היצירתיות. 

שני  דימויים כדי להסביר חלק מהכוונה:

 סירת המשוטים מול סירת המפרש. 

 סירת המשוטים - קשורה לחתירה למטרה - להתקדמות בקו ישר

 (לינארי) - בדרך הקצרה והמהירה  ביותר.  ועם זאת, היא שייכת

לטווחים קצרים, לכח  אגו ולשרירים (להוצאה לפועל).

המפרשית מתמלאת מהרוח, במובן מסויים, ויש בה הרבה פחות

שליטה ויכולת לכוון במדויק. היא מתיחסת

למתח בן ה'אני' לבין כוחות אחרים.  לא תנווט בה בנמל. 

אבל לא תגלה בסירת משוטים את אמריקה...

לעיתים קרובות פסל שנשבר מהווה נקודת פתיחה חשובה (כמו בחיים, יגידו, בטח, המומחים לחיים  )לעבודת פיסול מורכבת יותר וטובה יותר.

אפרופו מפרש - הנה כמה: פיסול קרמי, פיסול נייר, פיסול בחומר, פיסול בעיסת נייר, פיסול ברשת, פיסול בבטון, פיסול בפוליאסטר, פיסול ביציקות, פיסול בעץ,חוג פיסול גבעתיים,לימוד פיסול גבעתיים,סדנאת פיסול גבעתיים.חוג פיסול רמת גן,חוג פיסול קרית אונו israli art

פיסול בבטון  [רונית מרקו, חוג פיסול רחובות]

רונית יצרה פסל שטוח שמתפקד גם כפיסול תאורה (הבעיה היא המצלמה שלי שלא מצליחה להעביר את זה...). נדמה לי, שהרגישות למרקם ולצבעים קשורים לכך שרונית גם עובדת בסדנא על ציור ציורי ענק מופשטים (שהצבע  הוא העניין העיקרי בהם)

לימוד פיסולפיסול

 

 

ציור רחובות

פיסול בטכניקה מעורבת (רחובות)

שילוב של חומרים וטכניקות (החוכמה היתה לפסל את החלק העליון של הגוף בצורה קלה מספיק, וחזקה דיה, כדי שאפשר יהיה למתוח עליו את החבל.)

חוג פיסול רחובות

 

 

פיסול היפר ראליסטי

רון מואק (Ron Mueck) פסל יליד אוסטרליה שהחל את דרכו כאיש אפקטים בסרטים ('המבוך' עם דויד בואי) מפסל בחימר על שלד מתכת ואז יוצק פוליאסטר ויוצר פסלים היפר-ראליסטיים מדהימים - בדרך כלל ענקיים או קטנטנים.

 פיסול פוליאסטר
 

 פיסול בבטון (שוהם, רות אייל)

עם כל היתרונות הנפלאים של הפיסול ברשת, שגם אנחנו משתמשים בה לא מעט, יש טכניקות פיסול נוספות בבטון המביאות לתוצאות ראליסטיות אפילו יותר (פסלי הבטון הללו הם בגודל טיבעי)

 

 

 

 

 

 

 

פיסול שוהם

פיסול בבטון
   

פיסול בנייר,  עיסת נייר (שוהם)

 אני גאה מאוד ביכולת שלנו  ללכת עם כל תלמיד את הדרך אל האומנות 'שלו' ולעבוד במגוון טכניקות וצורות הסתכלות.

פסלי עיסת הנייר הללו, עם המראה המעט בובתי שלהם והחושני מאוד  (בסגנון הפין-אפ של שנות החמישים), והדיוק בבגדים.

פיסול בעיסת נייר

פסול רחובות

 

 

פיסול בחומר שוהם, פיסול ברשת

"אל תזלזל במה שצבע עשוי לעשות לפסל,  אין אפשרות להיות מקורי אלא על בסיס של מסורת, אך המסורת מועילה רק אם היא מעניקה הזדמנות לחדשנות".   (ויניקוט, "משחק ומציאות

פיסול  בברונזה

 

 

 

פיסול בחומר ושימוש בפסיפס [פיטה זקון, חוג פיסול באר שבע]  

 

פיסול בניר /עיסת נייר

שתי גישות שונות

 

 לשימוש בעיסת נייר.  שתי גישות שונות לפיסול.

פיסול באר שבע

פיסול סוריאליסטי

נינה לוי (ברוקלין) משתמשת גם היא בטכניקות פיסול היפר-ראליסטיות (היא מפסלת  ביציקות פיברגלס צבוע).

כאן מתוך סדרה נפלאה של פסלים העוסקים בהורות.

 

גרוסמן כותב היכן שהוא על אימהות ו' אי- מהות'-על הדימיון המילולי,  על ההכלה המילולית.  התחושה של נשים בשלב מסויים- האימהות גוזלת מהן משהו, יוצרת חלל ריק בתוכן, לא כל אשה, לא כל הזמן.    אבל מותר לדבר על זה...

 

אני זוכר את התחושה, כשהלכתי ברחוב והסתכלתי בחלונות ראווה והבנתי שאני מסתכל בכל (הנה אני מחפש ורודים  וטורקיזים ובובות מענינות, והמשכי שיחות שלנו על רפונזל, ואיך עיוורים מרגישים) - דרך העינים של סהר, הבת שלי, לא דרך העיניים שלי - באותו רגע היתה בזה (לצד תחושת המלאות והעומק, כאילו צמח בי רחם תמידי, המילה 'זיבורית' - עולה במוחי -  אותה משקולת שהיו מטעינים על ספינות כדי ליצבן) - גם תחושת אובדן, כמעט חרדה (שכמובן לאחר מכן מתפוגגת)על התנוונות של חלקים בתוכי.

קרא עוד פיסול המשך.

פיסול ועיצוב ריהוט וחפצים

שימוש בחפצים ישנים, תוספות, צורות צביעה חדשות (את רגלי החומר של הקערה משמאל עישנו  כדי לקבל אפקט של פיח).

פיסול קרמי

לא תמיד אפשר להגדיר מה עושה ציור או פיסול מסויים מרתק עבורי, אבל מרלן מילר עושה פסלי קרמיקה כאלה. אני מסתכל בהבעת הפנים (אני,  שכל הזמן אומר לתלמידים  שלי להקצין את הדרמה - מודה שהפסלים הללו מראים אפשרות אחרת - את הדרמה הכבושה)  ורואה משהו  בשל בפנים האלה.  משהו שלם אבל לא נטול עצב.  וכמובן, תחושה שיש סיפור מאחור.

הכחול האולטראמרין הנפלא (מרלן עובדת בצבעי אקריליק על הפסל),  ושוב - הקשר שבן ציור ופיסול.

 

 

פיסול רחובות

 

 

 

 

 

פיסול,ציור דיוקן ISRAELI ARTׁׂ)

בכל פעם שתלמיד לוקח על עצמו משימת דיוקן - בין אם בציור ובין אם בפיסול -  אני תוהה אם הוא יודע באיזה ים עמוק הוא שוחה.

  [בטוח שלכאן אתה רוצה להכנס? לפעמים- בא לי לשאול אותו...]

המורכבות הריגשית, הפרדוקסים הרגשיים שעולים בכל עבודה כזו,  הם במובן מסויים התייחסויות למורכבות ולפרדוקסים של היוצר  עם עצמו [שלא להזכיר את מורכבות התחושות שלו כלפי

 מושאו של הדיוקן].

"הדמות שהשתקפה במראה לא היתה שלי. לא, הדמות נראתה  כמוני בדיוק, בזה אין כל ספק. אבל אין כל ספק גם שזה לא הייתי  אני.... אם לומר במדויק מובן שזה הייתי אני. אבל זה הייתי אני חוץ ממני. זה הייתי אני כפי שלא הייתי צריך להיות"   (הרוקי מוריקמי "ערבה עיוורת עלמה נמה").

ג'ורג' סיגל יצר פסלים מיציקות תחבושות גבס על גבי בני אדם, ונחשב לאחד מאבות האומנות המנוכרת העירונית.  הוא סיפר  פעם שזה לא פשוט כפי שזה נראה.  העבודה הלכאורה טכנית כל כך (עטיפה בתחבושת גבס) לא עבדה היטב, אלא עם אנשים שהוא הכיר ושהיתה לו איזו סוג של מערכת יחסים רגשית עימם. ברקנרידג'(James Breckenridge) יוצר זיקה בן דיוקן וקניבליזם  (חישבו על שבטים האוספים גולגלות של יריביהם במסעות המלחמה).

יצירת דיוקן היא מעין הפנמה מאגית של דמות חיצונית. "וזהו בעצם הדיוקן - סוביקט שהפך לאוביקט, אוביקט  המשמר צורה ועוצמות  סוביקטיביות." פרויד דן בדיוקן (במקרה הזה - העצמי - אבל כמובן שלא רק), כהגנה בפני עובדת המוות והכיליון :

"...שכן הכפיל היה במקורו ערובה מפני שקיעת האני, 'הכחשה נמרצת  של כוחו של המוות' ... יצירה זאת נעשית בתרבותם של המצרים הקדמונים מגיע לאומנות של עיצוב דמויות מתים בחומר בר קימא" (אוטו ראנק, "המאויים")

"אין בנימצא יצירת אומנות גדולה מדיוקן גדול" (הנרי ג'ימס, "ג'ון ס. סרג'נט")

ארנסט גומבריך מדבר על אמנים שהמצוירים בדיוקנאות מעשה ידיהם  נוטים לדמות להם עצמם לא פחות מאשר לאוביקטים אותם ציירו   (The mask and the face)

"...וכך יסתבר שמה שהיה מונח על הכף מאז ומעולם הרי זו סגולתן  הרצחנית של התמונות, רוצחות הממשות, רוצחות הדגם שלהן עצמן, כשם שהאיקונות בביזאנץ נתפסו כרוצחות הזהות האלוהית".  (ז'אן בודיאר)

דיוקן בעידן המצלמה:  "הצילום גובר על הציור הממטי ביכולתו למסור מידע חזותי(למשל על פניו של אדם),מפשט ומוזיל  את תהליך יצירתם ושיכפולם הטכני של הדיוקנאות, הופך את היצוג או ההיתיצגות

האישיים לאפשרות שווה לכל נפש...וסופם שהם דנים את כל עניין היצוג החזותי לבאנליות פחות או יותר גמורה "(John Berger-"no more protraits").

 

ואני- אני חושב על הקשר האינטימי-התהליך הרגשי שגורם לציירים ולפסלים להתאהב במודלים שלהם

(האם אנחנו לא בוחרים באנשים האלו מתחילה- כיוון שיש שם משהו שמהדהד בנו שיכול להתפתח ).

 

"עד היום כשאני מתבונן באלבום הזה, דומה עלי שאני קורא רומן גדול, סיפור אהבה שנוסך בי השראה. במאמר שהתפרסם עכשיו על ווית, מיד אחרי מותו, התפרסם גם  ציטוט רלוונטי שלו: 'האומנות מסוגלת להגיע רק אל המרחקים והעומקים שהאהבה מסוגלת להגיע אליהם'  " (מאיר שלו על ציורי הלגה של אנדרו ווית)

"אני לא יכול לרשום כל אחד,חייבת להיות משיכה הדדית ,מה מושך בדיוק , אילו הייתי יודע ,לא הייתי מצייר,זו הרגשה מבפנים ,שאתה חייב לרשום את מי או את מה שניצב מולך ויהי מה.עם גברת דנב לא

היתה אנטימיות.כשאני רואה אישה יפה,אני רוצה לרשום אותה . אז אני רושם.כיוון שאנני יכול ללטף אותה,אני מלטף אותה במכחול .ואני בטוח שדירר חשב כך על הנשים שצייר." אביגדור אריכא בן שמונים,(ראיון בהארץ)28.4.09

(תודה למשה רון-"שבעה סיפורי דיוקן")

 

   
 חני הוכמן-פסלי דמויות מבטון-טכניקה מעורבת  
 חוג פיסול נס ציונה  
 חוג פיסול נס ציונה  

 פיסול ברשת -וחימר

עדנה פרידמן (ציור רחובות,פיסול רחובות)

 
 שוב לראש הדף  
   
   
       
     פיסול באר שבע    
     

 

     פיסול בחימר באר שבע    

 

 פיסול בחימר

רות אייל חוג פיסול  שוהם,חוג ציור שוהם)

 

 

     
   

 

   פיסול בחימר  
 

קישורים מומלצים:

הוסף אתר:</

 

.

דף 2-פיסול

 

 

 
 

 

 
   
   
   
   

 

 
   

 

 

 

 

...

 
 

 

 

 
   
 
 
 

 

 
 

 

 

 

 

 )

 

   
   
 

 

 

).

   

 

 

 

 

 

 

 

 ")

 

 
   

 

 
   

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 
   
   
         
         
       

 

         

 

 

 
 
     
     

 

     
 

 

©כל הזכויות שמורות - הסדנא לימודי אומנות ציור פיסול צילום עיצוב
לימודי אומנות | פיסול | ציור | צילום | עיצוב | אומנות שימושית | ימי כיף וגיבוש | עיצוב הבית